Lær alt, du har brug for at vide om marketing automation software, før du køber en løsning til din lille virksomhed.
- Marketing automation software er nyttig til alle typer digitale marketingkanaler, herunder e-mail, sociale medier, sms og web.
- Fordelene ved at bruge software til marketingautomatisering omfatter bedre kundeemner, øget medarbejderproduktivitet og forbedret kundefastholdelse.
- Prisen varierer baseret på udbyderen, størrelsen på din kontaktliste og de funktioner, din virksomhed har brug for.
- Denne vejledning er til små virksomhedsejere og marketingfolk, der er interesseret i at købe marketing automation software, som ønsker at lære mere om, hvad softwaren gør, og hvor meget det koster.
Marketing automation er et must-have-værktøj for moderne marketingfolk, der ønsker at strømline opgaver, øge produktiviteten og sænke omkostningerne.
Ifølge Forresters Marketing Automation Technology Forecast er marketing automation en af de hurtigst voksende teknologier, der er tilgængelige, med en forventet 14% sannebsat årlig vækstrate over de næste 5 år.
Denne guide vil forklare, hvad marketing automation software er, hvordan det virker, dets fordele, priser og hvor man kan købe softwaren.
Hvad er marketing automation software?
Marketingautomatiseringssoftware giver marketingteams mulighed for at strømline, automatisere og analysere marketingopgaver og arbejdsgange, herunder leadgenerering, segmentering, leadopsamling og -pleje, relationsmarketing, kundefastholdelse, analyser og kontobaseret markedsføring. Brugen af marketing automation kan fremskynde processer og skabe personlige, målrettede oplevelser for dine kunder, samt eliminere kedelige og tidskrævende opgaver for dig og dine medarbejdere.
“[Disse] løsninger hjælper marketingfolk med at automatisere gentagne opgaver og kommunikationskontaktpunkter for mere effektive marketingkampagner,” sagde Rafal Kloc, produktmarketingchef hos HelpDesk . “De bruges normalt til at automatisere processer, såsom produkt-onboarding, reaktiveringskampagner, indsamling af feedback, opsalgskampagner osv. De fremskynder arbejdet betydeligt, og når de er implementeret, letter dataflowet og giver kunderne en mere personlig oplevelse.”
Marketingautomatisering, når den udnyttes korrekt, giver dig mulighed for at pleje kundeemner ved hjælp af velmålrettet indhold for at konvertere dem til tilfredse kunder. Det fokuserer din indsats på at skabe bedre kundeoplevelser.
Marketing automation vil dog ikke gøre alt for dig; softwaren er designet til at automatisere visse processer for at gøre dit arbejde lettere, men det kræver stadig en betydelig indsats fra din side.
Marketing automation software kan bruges til at hjælpe med at løse flere almindelige marketingproblemer, herunder:
- Sporing og optimering af brugerengagement
- Konvertering af leads til kunder
- Reparation af en “utæt” salgstragt
- Kvalificerende kundeemner
- Lukning af marketingineffektivitet og tekniske huller
Nøglemuligheder: Marketingautomatisering er processen med at automatisere kedelige eller tidskrævende marketingopgaver. Det er designet til at strømline din marketingproces.
Hvem bruger marketing automation software?
Selvom enhver virksomhed kan bruge marketing automation software, har virksomheder med en stærk online tilstedeværelse en tendens til at bruge det.
“Alle afdelinger kan bruge marketing automation software, men frem for alt marketing, salgs- og produktteams,” sagde Kloc. “Disse teams beslutter sig oftest for at implementere sådanne løsninger, når de ser en gentagen proces med kommunikation med kunden, som kan automatiseres.”
De bedste industrier, der bruger marketing automation software inkluderer:
B2B virksomheder
Business-to-business (B2B) virksomheder sælger deres tjenester direkte til andre virksomheder. Marketingautomatiseringssoftware giver B2B-virksomheder kontrol over deres publikum, kundedata og kampagnesuccesmarkører, samtidig med at risikoen for at spilde penge på mislykkede marketingkampagner reduceres.
Primære B2B-brugere af marketingautomatiseringssoftware inkluderer:
- Software- og internetvirksomheder
- Teleselskaber
- Computer- og elektronikvirksomheder
- Finansielle servicevirksomheder
B2C virksomheder
Business-to-consumer (B2C) virksomheder bruger marketing automation software til at forbedre deres multikanal marketing strategi ved at identificere områder til forbedring og sporing af fremskridt og automatisere små opgaver. B2C-virksomheder bruger også marketingautomatisering til at sænke overheadomkostninger, generere leads og forbedre dataanalyse.
Primære brugere B2C-adoptere af marketingautomatiseringssoftware inkluderer:
- Detail- og e-handelsvirksomheder
- Produktionsvirksomheder
- Ejendomsselskaber
Key takeaway: Marketing automation software bruges af flere forskellige industrier, herunder detail-, sundheds-, finans- og ejendomsselskaber.
Redaktørens note: Forsøger du at vælge en online marketingløsning? Brug nedenstående spørgeskema til at modtage information fra en række forskellige leverandører gratis:
Sådan fungerer marketing automation-software
“Generelt er hovedpointen med marketing automation software at frigøre nøgleressourcer inden for virksomheder, der udføres på en manuel måde, samtidig med at det giver virksomheder mulighed for at udforske koncepter som mikrosegmentering og personalisering i stor skala,” sagde Sohum Talreja, leder af MarTech og automatiseringer hos FanDuel .
Der er fire hovedkomponenter i marketing automation software:
- En central marketingdatabase: Det er her data om potentielle leads, kundeinteraktioner og brugeradfærd gemmes og analyseres for at hjælpe dig med at segmentere og skræddersy dine marketingbudskaber til kunderne.
- En engagement marketing engine: Denne komponent er, hvor du opretter, administrerer og automatiserer dine marketingprocesser og samtaler på alle dine kanaler, både on- og offline.
- En analysemaskine: Sådan vil du teste, måle og optimere dit marketing-ROI og indtjeningseffekter. Denne motor hjælper dig med at se, hvad der fungerer godt, hvad der ikke virker, og hvilke områder af din marketingstrategi der skal forbedres.
- En marketingteknologistak: Denne stak, også kaldet en MarTech-stak, omfatter alle de andre applikationer, du bruger (SaaS-platforme, sociale medieværktøjer, indholdsstyringssystemer, kommunikationsværktøjer og analyseværktøjer) til at nå dine marketingmål.
Følg disse fire trin for at komme i gang med din rejse til marketingautomatiseringssoftware:
1. Planlæg
Det vigtigste trin i brugen af marketing automation software er at skabe en detaljeret plan, der skitserer, hvordan du vil bruge den, hvordan du vil spore din succes, og hvilke mål du ønsker at opnå med softwaren.
Tænk over din overordnede marketingstrategi, hvad du vil have marketingautomatiseringssoftware til at gøre for dig, og lav derefter en liste over funktioner, du ønsker, at softwaren skal have.
Giv din udbyder besked om enhver anden virksomhedssoftware, du ønsker, at marketingautomationssoftwaren skal integreres med, da mange marketingautomationsværktøjer integreres med andre platforme.
2. Implementer softwaren
Når du har besluttet dig for en løsning, tilbyder de fleste udbydere implementerings- og onboarding-tjenester, selvom de fleste udbydere opkræver ekstra for denne service. Træn de relevante personer på dit hold, og udpeg dine ledere. Hav hyppige check-in med alle, der bruger softwaren for at sikre, at den opfylder alles behov og fungerer, som den skal.
3. Planlæg, hvordan du vil måle succes
Hav en plan på plads for korrekt at måle og spore din marketingindsats. De fire key performance indicators (KPI’er), du bør fokusere på med din marketing automation software er:
- Opkøb: Får du nye kunder?
- Engagement: Interagerer dine kunder med dit indhold?
- Konvertering: Bevæger dine leads sig gennem købsrejsen?
- Fastholdelse: Forbliver dine kunder hos din virksomhed?
4. Optimer hvor det er nødvendigt
Når du har indsamlet nok data, vil du bruge disse oplysninger til at optimere dit indhold og din marketingstrategi for bedre resultater. Evaluer, hvilke marketingstrategier dit publikum reagerer bedst på, og anvend disse strategier på områder, hvor du kæmper.
Tilpasning af marketing automation software
Marketing automation er en meget tilpasselig proces, som du justerer for at nå dine specifikke forretningsmål og målsætninger.
Nedenfor er tre måder, som marketingfolk bruger marketing automation software på:
Fastlæggelse af kriterier
For at få det største udbytte af marketing automation-software skal du specificere kriterierne og præcise resultater for specifikke opgaver og processer, du ønsker, at softwaren skal udføre. Disse kriterier fortolkes, lagres og reageres derefter af softwaren. For eksempel kan det være, at du med e-mailmarketing ønsker at oprette en drypkampagne, så hver kunde, der tilmelder sig dit nyhedsbrev, automatisk får tilsendt en e-mail med et link til nyhedsbrevet.
Brug af cookies
Cookies sporer besøgendes adfærd på dit websted; de indsamler brugerdata og kan informere dine marketingstrategier. Data indsamlet via cookies kan fortælle dig ting som, hvilket indhold de besøgende engagerer sig mest i, hvilke andre websteder besøgende besøger, hvilke websider der er mindst besøgt og meget mere. Disse oplysninger giver dig mulighed for at optimere dit indhold for at forbedre dets appel blandt dine kunder.
Brug af formularer til at indsamle oplysninger
Webformularer er en fantastisk måde at indsamle kundeoplysninger på. Marketing automation software opretter og hoster formularer, indsamler og sorterer data og sender oplysninger til kunden ved hjælp af de kontaktoplysninger, de har givet. Softwaren hjælper virksomheder med at identificere, hvilke leads der med størst sandsynlighed vil blive konverteret til kunder, så du kan fokusere på disse leads.
Nøglemuligheder: Virksomheder bruger marketingautomatiseringssoftware til at automatisere vigtige marketingopgaver som dropkampagner og til at indsamle kundedata fra cookies og webformularer for at maksimere deres marketingindsats.
Fordele ved at bruge marketing automation software
Her er 11 fordele ved at bruge marketing automation software:
1. Højere konverteringsrater
Marketingautomation kan dirigere dit marketingindhold til kunder, der er interesserede i din virksomhed, hvilket kan hjælpe dig med at øge sandsynligheden for et salg eller konvertere et kundeemne til en kunde.
2. Øget medarbejders produktivitet
Ved at automatisere kedelige, manuelle marketingopgaver kan dine medarbejdere bruge tid på andre, vigtigere opgaver.
3. Forbedret arbejdsgang
Marketingautomatiseringssoftware kan hjælpe med at skabe en mere smidig proces ved at tildele og spore opgaver, advare teammedlemmer om nye udviklinger, automatisere planlægning, lette kommunikation og muliggøre samarbejde.
4. Dybere kunderelationer
Fordi softwaren hjælper dig med at personliggøre dit marketingindhold, kan du opdyrke forbedrede relationer til dine kunder.
5. Konkrete mål for succes
Marketing automation software giver en nem, kvantificerbar måde at spore dine succeser og se, hvilke områder der skal forbedres ved at levere data om KPI’er.
6. Personlig købsrejse
7.7% af køberne siger, at de ønsker unikt indhold sendt til dem på hvert trin af deres købsrejse. Marketing automation software indsamler oplysninger fra hver kunde, analyserer deres brugeradfærd og fanger data, som dit team derefter bruger til at lave tilpasset indhold til hver kunde.
7. Bedre kundeemner
Selvom det er fristende at tro, at jo flere leads du har, jo mere succesfulde dine kampagner er, har du en større chance for succes ved at konvertere disse leads til kunder, hvis du anvender en målrettet tilgang. Marketingautomatiseringssoftware hjælper dig med at finpudse din strategi ved at identificere, hvilke leads der har det største potentiale baseret på et scoringssystem, du bestemmer.
8. Nemmere pleje af leads
Med dine kundeemner i hånden kan du automatisere drypkampagner og anden kommunikation for at holde forbrugerne interesserede i din virksomhed. Softwaren gør dette ved at analysere kundens adfærd og implementere målrettede kampagner baseret på denne information.
9. Centraliseret rapportering og analyser
Ved at bruge alle de relevante data, der er gemt og organiseret om dine kunder, kan du sætte disse data til at arbejde for dig i dine marketingkampagner.
10. Rige kundeprofiler
Ved at parre marketing automation-software med et CRM-system (customer relationship management) kan du oprette en dybdegående database over dine kunder. Kundeprofiler leveres komplet med detaljerede oplysninger om adfærdssporing, demografi og brugeradfærd, som alle hjælper dig med at skræddersy kundeoplevelserne.
11. Øget omsætning
Marketingautomatisering kan øge omsætningen ved at målrette mod leads, der er mere tilbøjelige til at foretage et køb, samt implementere kampagner for at fastholde denne kunde.
Nøglemuligheder: Marketingautomatiseringssoftware kan have mange fordele, herunder øget omsætning, bedre kundeemner, målbare indikatorer for succes og forbedrede arbejdsgange.
Marketing automation priser
Der er mange forskellige marketing automation softwareudbydere, som hver tilbyder forskellige prisstrukturer og funktioner. Afhængigt af udbyderen kan prisen være et månedligt abonnement (SaaS – software as a service), eller du skal muligvis give specifikke oplysninger om din virksomhed for at få et tilpasset tilbud.
Med de fleste SaaS-løsninger kan du forvente at betale alt fra $15 til $90 om måneden for grundlæggende planer med begrænsede muligheder og funktioner. Mere avancerede planer koster $100 til $270 om måneden, mens de mest omfattende planer koster $300 eller mere om måneden.
Udbydere prissætter typisk deres planer på en af disse to måder:
- Månedlig abonnementsplan (SaaS): De fleste leverandører tilbyder en månedlig abonnementsplan med forskellige niveauer baseret på funktionerne og antallet af understøttede kontakter. De højeste prisniveauer inkluderer generelt integrationer med salgsplatforme og avancerede funktioner såsom datakryptering, forudsigende indhold og retargeting af websteder. Denne plan er den mest almindelige type og er velegnet til virksomheder, der leder efter et multifunktionelt værktøj, der giver dem mulighed for at køre analyser, pleje og konvertere kundeemner og samarbejde med andre teams.
- Per-kontakt, per måned plan: Denne plantype er mindre almindelig. I denne struktur opkræver leverandøren dig baseret på antallet af kontakter, du har i din database. Disse udbydere har ofte en lommeregner på deres hjemmeside – du indtaster dit antal kontakter, og leverandøren afgiver øjeblikkeligt et tilbud. Denne plantype er ideel til B2C-virksomheder, der har store mængder potentielle kundeemner.
Der er andre omkostninger at være opmærksom på, når man ser på marketing automation software. De fire mest almindelige er:
- Implementering og onboarding: Udbyderen kan kræve, at du køber en implementerings- og onboardingpakke, som dækker over migrering af din virksomheds data, opsætning af dit dashboard, træning af dit personale og afholdelse af check-ins efter implementering.
- Yderligere funktioner: Hvis du ønsker funktioner, der ikke er inkluderet i din oprindelige månedlige pakke, lader nogle udbydere dig købe disse mod et ekstra gebyr.
- Kundesupport: Mens de fleste planer inkluderer en form for kundesupport med det månedlige abonnementsgebyr, skal du muligvis betale ekstra for prioriteret support, 24/7 adgang eller en personlig, dedikeret kundesupportrepræsentant.
- Rådgivning: Nogle udbydere tilbyder konsulenttjenester, som kan tilbydes som en-til-en sessioner, webinarer eller feedback på kampagner.
Eksempel på prisplaner
Nedenfor er eksempler på prisplaner, vi stødte på for marketingautomatiseringssoftware under vores gennemgang:
1. 366 Degrees
366 Degrees har tre abonnementsplaner, der inkluderer e-mail, landingsside og sociale medier-support, samt videoindlejring og indbygget analyse. Ignite-planen er $125 om måneden for 50.000 kontakter med en 14-dages gratis prøveperiode. Grow-planen er $366 pr. måned for 100.000 kontakter (og du får gratis træning). Udvid-planen er $745 pr. måned for 250.000 kontakter.
2. ActiveCampaign
ActiveCampaign har fire prisplaner. Lite-planen er $15 om måneden for op til 500 kontakter, tre brugere, ubegrænset afsendelse, e-mail-marketing og chat- og e-mail-support. Plus-planen koster $70 om måneden for 1.000 kontakter, 25 brugere, CRM-integration, kontakt- og leadscoring og tilpasset domænebranding. Den professionelle plan koster $159 om måneden for op til 2.500 kontakter, 50 brugere, webstedsbeskeder, tilskrivning og forudsigelig afsendelse. Enterprise-planen er $279 om måneden for ubegrænsede brugere, tilpasset rapportering, en dedikeret kontorepræsentant og designtjenester.
3. Autopilot
Autopilot tilbyder tre prisniveauer. Silver-planen er $49 pr. måned for 2.000 kontakter. Guldplanen er $149 for 5.000 kontakter. Platinum-planen er $249 om måneden for 10.000 kontakter. Autopilot tilbyder flere tilføjelser (gebyrer), inklusive en dedikeret IP-adresse til $149 pr. måned eller Salesforce CRM-integration for $199 pr. måned. Der er et engangsgebyr på $1.699 for onboarding og ekspertopsætning.
4. AWeber
AWeber tilbyder ubegrænset e-mails, integrationer, billedhosting og skabeloner. AWebers model opkræver kunder baseret på antallet af kontakter, de har:
- Op til 500 kontakter koster 19 USD om måneden
- Op til 2.500 kontakter koster 29 USD om måneden
- Op til 5.000 kontakter koster 49 USD om måneden
- Op til 10.000 kontakter koster 69 USD om måneden
- Op til 25.000 kontakter koster 149 USD om måneden
5. GetResponse
GetResponse tilbyder fire prisplaner – også her er prissætningen baseret på virksomhedens antal kontakter. GetResponse tilbyder en 30-dages gratis prøveperiode. Her er mere om dets fire planer:
- Grundplanen spænder fra $15 pr. måned for 1.000 kontakter til $450 pr. måned for 100.000 kontakter. For den månedlige omkostning får du e-mailmarketing, autosvar, ubegrænsede landingssider, ubegrænsede automatiseringsskabeloner, én salgstragt og ubegrænsede leadtragte.
- Plus-planen spænder fra $49 pr. måned for 1.000 kontakter og $499 pr. måned for 100.000 kontakter. Inkluderede funktioner er alt i basisplanen, plus landingssider, webinarer, autotragte og CRM-integration.
- Den professionelle plan varierer mellem $99 pr. måned for 1.000 kontakter og $580 pr. måned for 100.000 kontakter og inkluderer alt i Plus-planen, samt avancerede automatiseringsfunktioner og webinarer for op til 300 deltagere.
- Enterprise-planen er $1.199 om måneden. Du får ubegrænsede kontakter, kampagnerådgivning, single sign-on, en kontoadministrator og en dedikeret IP-adresse.
Key takeaway: Prissætning af marketingautomatiseringssoftware afhænger af leverandøren, antallet af kontakter, du har, samt hvilke funktioner der tilbydes.
Marketing automation funktioner
Det er vigtigt at vide, hvilke funktioner der er kritiske for din virksomhed, når du vælger en softwareløsning til marketingautomatisering. For dem, der ikke er fortrolige med softwaren, er nedenfor en kort forklaring af de mest almindelige funktioner.
Segmentering
Segmentering er praksis med at opdele dine kunder eller publikum i grupper baseret på en fælles faktor som demografisk information, købsadfærd, behov eller interesser. Segmentering hjælper dig med at målrette din markedsføring, så kunderne modtager indhold, der er interessant og relevant for dem.
Mobil optimering
Med flere mennesker end der bruger mobile enheder, hjælper marketingautomatiseringssoftware med at sikre, at dit indhold er tilpasset til mobilskærme og kan rulles. Dette er også en vigtig SEO-overvejelse, som er vigtig, så dit webindhold rangerer højt på søgemaskinerne.
A/B test
Også kaldet splittest, med A/B-test kører du to forskellige versioner af den samme kampagne for at teste målgrupper for at afgøre, hvilken version der klarer sig bedre. Marketing automation software sender testene, analyserer resultaterne og sender automatisk den bedre ydende version til resten af dine kunder.
Bly pleje
Med denne funktion sporer, segmenterer og kommunikerer softwaren med dine kundeemner for at konvertere dem fra et kundeemne til en kunde. Lead-plejende evner varierer fra grundlæggende til avanceret afhængigt af udbyderen. Grundlæggende evner omfatter segmentering og leadscoring; avancerede funktioner omfatter sporing af engagement på tværs af kanaler og rejseflows.
Dryp kampagner
Med dryp-kampagner får kunderne tilsendt en række forudgenererede e-mails eller tekster, der opfordrer dem til at udføre specifikke handlinger, såsom at foretage et køb eller abonnere på et nyhedsbrev.
Opgaveautomatisering og advarsler
Med denne funktion får medarbejderne besked, når en opgave er fuldført eller har brug for deres opmærksomhed. For eksempel, når en drop-kampagne sendes ud til kunder, kan marketing automation-softwaren sende en advarsel til den relevante medarbejder for at kontrollere, at kampagnen er sendt til de rigtige grupper.
Føringsscoring
Leadscoring rangerer potentielle forbrugere baseret på visse faktorer for at bestemme, hvor sandsynligt det er, at de vil engagere sig i din virksomhed og købe hos dig. Score beregnes ud fra den type kommunikation, leadet modtager fra din virksomhed, hyppigheden af denne kommunikation samt kundens demografiske og adfærdsmæssige oplysninger. Scoren hjælper dig med at vide, hvornår det er tid til at kontakte en kunde direkte under deres købsrejse.
Automatisk lead tildeling
Du kan programmere softwaren til automatisk at tildele et kundeemne til en af dine salgsrepræsentanter for at fortsætte med at flytte kundeemnet gennem salgstragten.
Besøgende sporing
Besøgssporing informerer dig om, hvem der ser din hjemmeside, hvor lang tid hver besøgende bruger på hver side, samt hvilket indhold den besøgende engagerer sig i. Besøgssporing hjælper dig med at se, hvilke typer besøgende der tiltrækkes af dit indhold, og hvilket indhold der klarer sig bedst.
Hosting af marketingindhold
Denne funktion giver dig mulighed for at hoste (dvs. uploade og udgive) indhold til dit websted gennem marketingautomatiseringsværktøjet.
Sporing af markedsføringsindhold
Ved at hoste indhold gennem softwaren kan du spore dets trafik og ydeevne, hvilket kan give dig værdifuld information om, hvilket indhold der fungerer og ikke fungerer, og hvor du skal foretage forbedringer.
Progressiv profilering
Formularer er en fantastisk måde at fange kundeemner på, hvis de har den rigtige længde. Progressiv profilering reducerer antallet af felter i formularer til kun dem, der er strengt nødvendige, hvilket forkorter den tid, kundeemner bruger på at udfylde formularen. Efter at kundeemnet er oprettet, får de vist yderligere felter, som de kan vælge at udfylde.
Dynamisk indhold
Dynamisk indhold giver dig mulighed for at vise tilpasset indhold baseret på, hvem der ser dit websted. Dynamisk indhold kan bruges på landingssider, e-mails, webformularer og skabeloner.
Kontakt ledelse
Kontaktadministration gemmer og organiserer dine kontaktlister, så du kan segmentere og trække kontaktoplysninger til dit publikum. Det giver dig også mulighed for at se kundernes købs- og kontaktoplysninger og gemme noter fra salgsrepræsentanter.
Integrationer
Evnen til at integrere med andre værktøjer kan yderligere synergi din produktivitet og styrke mulighederne i din marketing automation software. Populære integrationer inkluderer webinar-connectors, sociale medier, URL-forkortere, kommunikationsværktøjer, betalt annoncering og CRM.
Analyse og rapportering
Analyse- og rapporteringsfunktioner er en integreret del af enhver marketingautomatiseringssoftware, da de informerer dig om, hvad der fungerer og ikke fungerer, med detaljerede rapporter om kampagner, omkostninger og følgere.
Brugervenlighed
“Brugervenlighed for marketingafdelinger er enorm, da mange virksomheder søger en løsning til at aflaste en masse arbejde, der er delegeret til deres ingeniør- og analyseteam,” sagde Talreja. “Tillader softwaren marketingmedarbejdere at skabe segmenterede målgrupper uden brug af SQL? Er der indbygget en træk-og-slip-funktion til at opsætte kampagner? Og hvor nemt er det at tilpasse kampagner til kunden?”
Nøglemuligheder: Nogle af de vigtigste funktioner, du bør kigge efter i en softwareløsning til marketingautomatisering, er analyser og rapportering, integrationer, kontakthåndtering og besøgssporing.
Sådan vælger du den rigtige marketing automation software
Med snesevis af marketing automation softwareapplikationer at vælge imellem, kan det være svært at vide, hvilken der er den rigtige for dig og din virksomhed.
“En marketingstrategi bliver aldrig købt og er aldrig software,” sagde Bryant Lau, direktør for efterspørgselsgenerering for Banzai . “Beslutningen om, hvilken løsning der skal købes, bør først være baseret på en forståelse af, hvad din marketingstrategi er, såvel som dit teams færdigheder eller din ansættelsesplan på kort sigt.”
Her er seks faktorer, du skal være meget opmærksom på, når du evaluerer marketingautomatiseringssoftware:
1. Brugergrænseflade
Brugergrænsefladen er, hvordan platformen ser ud; det bestemmer, hvordan du bruger og navigerer i softwaren. Grænsefladen skal være overskuelig og nem at bruge, og den bør ikke have en stejl indlæringskurve. Spørg, om udbyderen tilbyder en demo (eller en gratis prøveperiode). I din demo eller gratis prøveperiode skal du kigge efter klar, logisk navigation og meddelelser, der giver kontekst, når du holder markøren over bestemte felter eller forklarer, hvad funktionen eller funktionen gør.
2. Funktioner og native integrationer
Overvej de funktioner og integrationer, som platformen kommer med. Hos Business News Daily anbefaler vi, at du tester platforme med forskellige funktioner – også dem, du ikke tror, du har brug for eller nogensinde kommer til at bruge – så du ved, hvilke der kan hjælpe din virksomhed. Overvej desuden de teknologier, du allerede bruger, og bekræft, at softwaren integreres med denne teknologi.
3. Kundesupport
Når du lærer et nyt system og introducerer det til dit team, vil du have dedikeret support, der hjælper dig med at opsætte det og yde teknisk support, når du har brug for det. Kundesupport varierer typisk afhængigt af udbyderen, så tænk på forhånd over, hvilken type support du ønsker (dvs. telefon, live chat, e-mail) og niveauet af support (generel, dedikeret, 24/7 hjælpelinje osv.). Når du taler med virksomheder, så spørg, hvor lange svartiderne er, hvilke typer support der tilbydes, og hvilke andre ressourcer udbyderen tilbyder, så du kan løse problemer på egen hånd.
4. Ressourcer
Overvej, hvilke ressourcer der er tilgængelige – how-to-vejledninger, webinarer, ofte stillede spørgsmål – hvad de kan lære dig, hvordan ressourcerne tilgås (dvs. om du skal logge ind, eller om de er lagt på hjemmesiden), og hvordan ofte opdateres ressourcer.
5. Prisfastsættelse
Mens du overvejer prissætning, så spørg udbyderen, hvor hurtigt og nemt platformen kan skalere, hvis din virksomhed skulle ændre sig i størrelse, hvilke funktioner der påvirker prissætningen, og hvilke andre gebyrer du er ansvarlig for. Se efter virksomheder, der er på forhånd og er gennemsigtige omkring deres priser, og som gør det nemt for dig at bestemme, hvor meget du vil betale.
6. Opsætning og onboarding
Marketing automation software kræver opsætning og onboarding fra udbyderen, og niveauet af assistance kan variere afhængigt af, hvem du vælger. Spørg, hvilken slags opsætning og onboarding-support der tilbydes, om du skal betale ekstra for det, og hvor meget dette gebyr er, om processen udføres eksternt eller personligt, og om du skal migrere fra et system til et andet.
Nøgleopgave: Når du vurderer forskellige udbydere af marketingautomatisering, skal du være meget opmærksom på grænsefladen, tilgængeligheden af en demo eller gratis prøveperiode, niveauet af ydet kundesupport (og antallet af tilbudte hjælpekanaler), bredden af onlineressourcer, der er tilgængelig og den hjælp, du kan forvente at modtage for at sætte systemet op.
Udbydere af marketing automation software
Til vores gennemgang af marketing automation-software isolerede vi otte leverandører. Her er, hvad du i gennemsnit kan forvente at bruge, og nogle af de inkluderede funktioner.
HubSpot
HubSpot tilbyder adskillige avancerede funktioner og masser af integrationsmuligheder; det henvender sig til små og mellemstore virksomheder. HubSpot starter ved $50 om måneden, og det kan være svært for nye brugere at lære i starten.
Klaviyo
Klaviyo er bedst egnet til e-handel, B2B og B2C virksomheder med fokus på digital markedsføring. Klaviyo integreres problemfrit med platforme som Magento, Shopify og WooCommerce og leverer personlige marketingoplevelser. Klaviyo starter ved $20 om måneden.
Aktiv kampagne
ActiveCampaign kombinerer marketingautomatisering med salgsautomatisering, som er designet til at booste lead-plejende evner og til gengæld dit salg. ActiveCampaign viser din salgsproces med et øjeblik og giver funktioner som leadscoring og automatiseret segmentering. ActiveCampaign starter ved $15 pr. måned.
Drip
Drip er også populær blandt e-handelsvirksomheder med under 1.000 ansatte og har specialiseret sig i e-mail marketing med funktioner som automatisk levering af leadmagneter, brugerdefinerede pop-ups og automatiserede arbejdsgange. Drip tilbyder en 14-dages gratis prøveperiode og starter ved $19 pr. måned.
Ontraport
Ontraport alt-i-en marketingautomatiseringsplatform bruger en robust CRM og indbyggede værktøjer som landingssider og e-handel for at give en strømlinet, effektiv oplevelse for alle. Platformen tilbyder også et henvisningsprogram, salgsstyrkeautomatisering og et medlemsside. Ontraport starter ved $79 per måned.
Mailchimp
Mailchimp er en anden alt-i-en-marketingplatform kendt for sine fuldt udstyrede gratis planer. Mailchimp tilbyder AI-drevne, brugervenlige marketingværktøjer, der har lette at forstå og navigere i grænseflader og tilpasselige muligheder for at få dit marketingindhold til at skille sig ud. Mailchimp tilbyder en gratis version, og deres betalte version starter ved $9,99 per måned.
Marketo
Marketo er bedst egnet til små og mellemstore virksomheder med funktioner som e-mail marketing, lead nurturing, SEO og lead scoring. Marketo bruges af både B2B- og B2C-virksomheder, men du skal kontakte virksomheden for at få et pristilbud.
GetResponse
GetResponse fungerer for virksomheder i alle størrelser med tilpasselig kampagneautomatisering, sporing af kundeadfærd og drypkampagner. GetResponse starter ved $15 per måned, per bruger.
Ofte stillede spørgsmål om marketingautomatisering
Nedenfor er nogle almindelige ofte stillede spørgsmål, iværksættere har om marketing automation software. Business News Daily har de svar, du har brug for.
Hvordan skal omkostningerne tage højde for dit valg af marketing automation software?
Omkostninger bør være en vigtig overvejelse, men det bør ikke være den eneste afgørende faktor. Når du har undersøgt virksomheder og har en idé om, hvilke funktioner din virksomhed har brug for, skal du sætte et budget og derefter spørge udbyderne, hvad du kan få inden for det budget.
Hvordan fungerer e-mail marketing automation?
Marketingautomatisering fuldfører automatisk vigtige marketingopgaver som dropkampagner eller leadscoring gennem manuel input af retningslinjer, regler og triggere, der fortæller softwaren, hvad den skal gøre og hvornår.
Hvilke marketingværktøjer kan automatiseres?
Mange marketingfunktioner kan automatiseres, herunder e-mail-marketing, leadscoring, formularudfyldning, drop-kampagner, lead nurturing og social media marketing.
Hvad skal du forstå om din virksomhed for at vælge den rigtige marketing automation software?
Ved, hvad dine marketingmål er, hvad du vil have softwaren til at gøre for dig, hvilke marketingaktiviteter du vil automatisere, og hvad dit publikum ønsker at se fra dig.
Hvordan forbedrer marketing automation software den løbende vedligeholdelse af relationer?
Marketing automation kan automatisk svare på mange almindelige kundeinteraktioner eller spørgsmål, hvilket fastholder forholdet og sparer dig tid. Det hjælper også med at opbygge tillid hos kunderne, da de ved, at de kan regne med et svar fra dig.
Hvad er nøglerne til implementering af en succesfuld marketing automation-løsning?
For at sikre, at din marketingautomatiseringsindsats høster udbytte:
- Hav en detaljeret og gennemtænkt markedsføringsstrategi.
- Forstå dit publikum, og hvad de ønsker af dig.
- Ved, hvordan dine kunders købsrejse ser ud.
- Saml masser af data, og ved, hvordan du vil anvende dem i din marketingstrategi
Hvilke typer gratis marketingautomatiseringsmuligheder er tilgængelige?
Flere udbydere tilbyder gratis versioner eller gratis prøveversioner af deres software, herunder Mailchimp, Freshworks CRM, HubSpot, Drip og Mautic.
Hvordan vælger du den rigtige softwareleverandør til marketingautomatisering?
Når du vælger en leverandør af marketingautomatisering, skal du undersøge, hvad hver enkelt udbyder tilbyder, og vide, hvilke funktioner du har brug for, hvilke funktioner du ønsker, og hvilken type kundesupport du leder efter. Til sidst skal du overveje din virksomheds mål, og hvordan udbyderen vil understøtte og aktivere disse mål.