Hvad er en virksomhedskonsulent?

At hyre en konsulent kan hjælpe virksomheder med at forbedre ydeevnen og foretage de nødvendige ændringer for at opnå succes.

  • Virksomhedskonsulenter hjælper virksomheder med at overkomme udfordringer, øge omsætningen og vokse.
  • Det er vigtigt at arbejde med virksomhedskonsulenter, der har erfaring og tidligere succes med virksomheder som din.
  • Virksomhedskonsulenter kan opkræve pr. projekt eller time, eller du skal muligvis betale daglige eller månedlige tilbagebetalinger.
  • Denne artikel er til iværksættere og små virksomhedsejere, der overvejer at arbejde med en virksomhedskonsulent. 

At drive en lille eller mellemstor virksomhed er udfordrende på grund af det store antal opgaver, der skal til for at lykkes. Fra regnskab til menneskelige ressourcer til teknisk support er det næsten umuligt for virksomhedsejere at gøre det hele selv. Men takket være, at det er nemt at ansætte konsulenter, behøver de ikke finde ud af alt på egen hånd. Vi vil undersøge, hvad en virksomhedskonsulent gør, og hvordan man kan hjælpe din virksomhed med at blomstre. 

Hvad er en virksomhedskonsulent?

En virksomhedskonsulent er en professionel med en bred vifte af færdigheder, som hjælper virksomhedsejere med deres bestræbelser. Konsulenter er vidende på grund af deres uddannelse og tidligere erfaring. 

Derudover tilbyder virksomhedskonsulenter ledelsesrådgivning for at hjælpe organisationer med at forbedre deres præstationer og effektivitet. Disse fagfolk analyserer virksomheder og skaber løsninger, mens de hjælper virksomheder med at nå deres mål. 

Virksomhedsejere bør overveje at hyre virksomhedskonsulenter, når de har brug for hjælp eller perspektiv på deres valgte vej, eller en katalysator for forandring i deres virksomheder.

Hvorfor hyre en virksomhedskonsulent?

Der er flere grunde til, at virksomhedsejere bør overveje at ansætte konsulenter. Konsulenter tilbyder en bred vifte af tjenester, herunder følgende:

  • Tilbyde ekspertise på et specifikt marked
  • Identifikation af problemer
  • Supplerer eksisterende personale
  • Igangsætning af forandring
  • At give objektivitet
  • Undervisning og træning af medarbejdere
  • At udføre det “snavsede arbejde”, såsom at afskedige personale
  • Genoplive en organisation
  • Oprettelse af en ny virksomhed
  • Påvirkning af andre mennesker, såsom lobbyister

Hvad laver en virksomhedskonsulent?

Generelt er der tre faser af en virksomhedskonsulents proces: opdagelse, evaluering og implementering. 

1. Opdagelse 

Det første skridt for enhver virksomhedskonsulent er opdagelsesfasen, hvor målet er at lære om din virksomhed. En god virksomhedskonsulent tager sig tid til at lære så meget som muligt om en virksomhed fra ejeren og medarbejderne. Konsulenten vil gøre følgende:

  • Besøg dine faciliteter.
  • Mødes med bestyrelse og medarbejdere.
  • Analyser din virksomheds økonomi.
  • Læs alt firmamateriale. 

I løbet af opdagelsesfasen vil forretningskonsulenten afdække detaljerne om din virksomheds mission og nuværende drift.

2. Evaluering 

Når virksomhedskonsulenten har udviklet en dybdegående forståelse af din virksomhed, går de ind i evalueringsfasen, med det mål at identificere, hvor der er behov for forandring. Denne fase omfatter identifikation af din virksomheds styrker og svagheder samt aktuelle og forudsigelige problemer.

  • Undersøgelse af etablerede problemer og identifikation af nye problemer: Konsulenten bør undersøge problemer, som ejere og ledelse allerede har identificeret. På grund af deres objektivitet kan konsulenter også udpege nye eller uforudsete problemer.
  • At finde løsninger: En virksomhedskonsulent bør planlægge løsninger på de problemer, de identificerer, og skitsere måder, hvorpå man kan udnytte mulighederne for at vækste virksomheden, øge overskuddet og øge effektiviteten. Lad os for eksempel sige, at din virksomhed har en særlig stærk salgsafdeling, men en svag marketingafdeling. Dette er en mulighed for at øge dine marketingressourcer og udnytte dit salgspersonale.

Der er to afgørende elementer at fokusere på under denne proces: kommunikation og feedback.

  • Kommunikation: I evalueringsfasen skal hele dit team opretholde en klar, åben kommunikation med konsulenten. 
  • Feedback: Du og dine teammedlemmer bør tage virksomhedskonsulentens råd som konstruktiv kritik. Det er ikke meningen, at konsulentens feedback skal være personlig. Mens du og dine medarbejdere personligt er tæt på virksomheden, kan denne mangel på bredere perspektiv hindre positive forandringer og vækst; konsulenten bringer objektivitet og et nyt synspunkt. Selvfølgelig skal du give din egen feedback og meninger til virksomhedskonsulenten, men hold dit sind åbent for nye ideer.

3. Implementering

Når din virksomhed og konsulenten er enige om en plan, skal konsulenten gå ind i den tredje fase: omstruktureringsfasen eller implementeringen af ​​planen. I denne fase bygger konsulenten på dine aktiver og eliminerer forpligtelser. De overvåger også planens fremskridt og justerer den efter behov.

Vidste du det?: En virksomhedskonsulent kan hjælpe dig med at udføre en konkurrenceanalyse for at lære relevant information om markedsmætning, nye muligheder og bedste praksis i branchen.

Typer af virksomhedskonsulenter

Der findes forskellige typer virksomhedskonsulenter med speciale i forskellige forretningsaspekter.

Strategi- og ledelseskonsulenter

Strategi- og ledelsesvirksomhedskonsulenter kan bringe brancheekspertise til din virksomhed for at hjælpe dig med at skalere, erhverve nye muligheder og skabe omsætning. 

Konsulenter med fokus på strategi og ledelse kan hjælpe din virksomhed med følgende:

  • Udvid eller øg bevidstheden på dit nuværende marked.
  • Reorganiser din forretningsmodel for at skabe en omkostningseffektiv strategi.
  • Forøg din virksomheds muligheder.
  • Få en ny virksomhed.
  • Slå sammen med en anden virksomhed, eller skift din virksomheds struktur.
  • Stå ind som mellemleder i en overgangsperiode.

Driftskonsulenter

Virksomhedskonsulenter med speciale i drift kan hjælpe dig med at forbedre de daglige processer. Disse forretningskonsulenter tager opgørelse over din nuværende forretningsmodel og finder ud af den bedste måde at producere de samme højkvalitetsresultater på til en brøkdel af omkostningerne og tiden. Disse konsulenter hjælper også gennem kvalitetskontrol og forståelse af, hvordan du justerer og optimerer din produktion for bedre resultater.

Finansielle konsulenter 

En finansiel konsulent kan vise dig det bredere omfang af  din virksomheds økonomiske sundhed. De hjælper hovedsageligt med investeringsbeslutninger og hjælper dig med at finde den bedste måde at håndtere din virksomheds aktiver og gæld på. Finansielle konsulenter kan have endnu flere specialiseringer, herunder finansiel planlægning og rådgivning af din virksomhed om skatter, daglige udgifter og de bedste pensionsordninger.

Menneskelige konsulenter

De HR-konsulenter og uafhængige HR-entreprenører kan hjælpe dig med dine HR-funktioner. Disse konsulenter kan overtage dine daglige HR-opgaver, såsom rekruttering og fastholdelse af medarbejdere, behandlng af løn, udførelse af administrative opgaver og styring af medarbejderes præstationer. 

Marketing konsulenter

Marketingkonsulenter hjælper virksomheder med at identificere deres styrker som et brand og udvide dem for at skabe brandbevidsthed og eksponering. Uanset om din virksomhed har brug for et nyt logo eller en social mediestrategi, kan en marketingkonsulent være et aktiv til at udvide din virksomheds rækkevidde.

Hvad med konsulentfirmaer?

Mens du kan hyre en uafhængig professionel, kan du også ansætte tjenester fra et specialiseret firma til dine konsulentbehov. Store virksomheder som McKinsey & Co. og BCG ville ikke nødvendigvis passe til en lille virksomheds behov og budget, men en lokal virksomhed kan fungere godt.

For at starte skal du køre en Google-søgning på dit smertepunkt og din placering – såsom “Seattle brand strategy firm” – og undersøge dine resultater. Søgningen vil sandsynligvis bringe virksomheder op, du aldrig har hørt om før, men et nærmere kig på deres projekter og kundeanmeldelser kan hjælpe med at afgøre, om de ville være et godt match. Derudover betyder ansættelse af et lokalt firma, at du har en bedre chance for at finde nogen, du kender eller tidligere har krydset veje med på deres kundeliste. 

Dette er nogle af fordelene ved et konsulentfirma: 

  • Omfattende ressourcer 
  • Flere fagfolks ekspertise
  • Et etableret brand med hundredvis af referencer 

Dette er nogle fordele ved individuelle konsulenter: 

  • Overkommelighed
  • Fleksibilitet i tidsplan og placering
  • Evne til at dedikere deres fulde opmærksomhed til din sag

Om du skal vælge et konsulentfirma eller enkeltperson afhænger af dine forretningsbehov og foretrukne arbejdsstil. 

Sådan vælger du en virksomhedskonsulent

At vælge en virksomhedskonsulent, der passer til din virksomheds behov, kan være en skræmmende oplevelse. Uanset om du leder efter nogen til at hjælpe med dine strategibehov på højt niveau eller en niche, løsningsorienteret specialist til at forbedre din SEO eller produkt-sourcing processer, er det vigtigt at vide, hvor du skal begynde og tage det et skridt ad gangen. 

1. Find den rigtige virksomhedskonsulent.

At finde den rigtige virksomhedskonsulent kan være den mest udfordrende del for ejeren eller ledelsen. Konsulenten skal have en passion for deres arbejde, et drive for ekspertise og et øje for organisation og detaljer. Det er vigtigt at finde en konsulent, der har ekspertise inden for din branche eller erfaring med den slags problemer, din virksomhed står over for. 

  • Udnyt dit eksisterende netværk. Start din søgen efter en virksomhedskonsulent ved at udnytte dit eksisterende netværk. En anbefaling fra en kollega, partner eller anden virksomhedsejer, der var i en lignende stilling, er ofte mere pålidelig end generiske anmeldelser eller anerkendelser. Spørg dine kontakter, hvis de kender til eksperter på området, der kan hjælpe med dit specifikke problem.  
  • Udforsk dedikerede markedspladser. Udforsk dedikerede markedspladser, der kan hjælpe dig med at finde konsulenter efter emne, budget og placering. Populære websteder omfatter Catalant, Graphite og Business Talent Group. Tøv ikke med også at bruge sociale platforme som LinkedIn. Talrige anbefalinger er normalt en god indikator for en potentiel konsulents ekspertise. Søg efter søgeord, der er relevante for dit problem, og se nærmere på de bedste resultater. 
  • Besøg freelance-websteder. Hvis du leder efter en nichespecialist, kan du overveje at udforske populære freelance-websteder som Upwork, Dribble, Fiverr og Freelancer. Bemærk potentielle konsulenters popularitet, engagementsniveauer og anmeldelser fra tidligere kunder. 

2. Dyrlæg din potentielle virksomhedskonsulent.

  • Stil spørgsmål. Hvis du stoler på en personlig anbefaling, så stil detaljerede spørgsmål om din kollegas erfaring, konsulentens proces og, vigtigst af alt, resultaterne af deres konsulentarbejde. Dine kolleger kan give dig et unikt indblik i den langsigtede effekt af at følge konsulentens anbefalinger frem for kun deres kortsigtede gevinster. 
  • Lær om konsulentens baggrund og kvalifikationer. Se på konsulentens CV, uddannelsesmæssige baggrund og certificeringer, der er relevante for din branche. Det er et godt tegn, hvis de virker villige til at udforske nye læringsmuligheder og holde deres færdigheder opdateret. 
  • Spørg konsulenten om deres praktiske erfaring. Praktisk erfaring er vigtig i erhvervslivet. Hvis nogen kom direkte ud af college og mærkede sig selv som konsulent, ved de så noget mere end dig? Overvej at lede efter konsulenter, der med succes har ejet eller drevet små virksomheder, virksomhedsorganisationer eller specifikke afdelinger.
  • Sørg for, at deres oplevelse gælder for din virksomhed. En tidligere bankdirektør kan virke imponerende, men har de viden og erfaring til at gøre dit cupcakery til en profitabel lille virksomhed? Det kan de godt, men hvis du også overvejer en tidligere restaurantejer, som nu lever af med succes at hjælpe små spisesteder med at vokse, kan denne konsulent være et bedre match til din virksomhed. Se efter konsulenter, der har arbejdet i din branche og med virksomheder, der matcher din i stil, størrelse, behov og mål.
  • Tjek deres hjemmeside ud. Du bør også undersøge konsulenten gennem deres hjemmeside og materialer. Se efter professionelle billeder og veldokumenteret information om deres tjenester, og gennemgå kontrakter og konsulenthonorarer grundigt.
  • Undersøg deres konsulentresultater. Du vil ikke bare have en konsulent med den rigtige erfaring; du vil have en konsulent, der har vist succes med virksomheder som din. Bed om en portefølje eller liste over mærker, konsulenten har arbejdet for, og anmod om referencer. Se efter en konsulent, der har hjulpet virksomheder med at overvinde de typer udfordringer, du står over for, eller som har udviklet virksomheder, der ligner din, og tag fat i disse virksomheder for at finde ud af, om de var tilfredse med tjenesterne.

3. Beslut dig for, om de er den rigtige konsulent til jobbet. 

Hvis din potentielle konsulents referencer er fremragende, og de har vist sig at være velrenommerede og effektive, så mød dem for at sikre, at de er den rigtige person til jobbet. Angiv tydeligt dine smertepunkter og forventninger, og se om du er tryg ved deres stil og personlighed. Hvis konsulenten afkrydser alle dine kasser, kan det være på tide at komme videre.

Udformning af en virksomhedskonsulentaftale eller -kontrakt

Når du har fundet en fremragende konsulent, gjort din due diligence og kontrol, modtaget tilfredsstillende og verificerbare referencer, klart skitseret dine smertepunkter og forventninger og sørget for, at du er fortrolig med deres stil og personlighed, er det tid til at bekræfte arrangementet.

Konsulentaftaler eller kontrakter tegnes typisk for tre til seks måneder med mulighed for fornyelse. Aftaler omfatter normalt detaljer som navnene på de ansvarlige parter, konsulentparametre, gebyrstrukturer, betalingsplaner, skitserede leverancer og fastsatte deadlines. 

En defineret og bekræftet deadline sikrer, at din konsulent har tilstrækkelig tid til at levere de lovede resultater, samtidig med at du får rettidig fremgang. 

Tip: Design din kontrakt i faser, og sørg for logiske stop i arbejdsgangen. På denne måde, hvis partnerskabet ender med at blive et dårligt match, kan du altid skille dig af med din konsulent på mindelige vilkår.

Hvordan måler du en virksomhedskonsulents succes?

I modsætning til en medarbejderanalyse er der ingen bredt accepteret, objektiv metode til at måle konsulentydelser, men det er rimeligt at sætte mål og måle resultater. 

  1. Sæt klare, målbare mål. I begyndelsen af ​​dit arbejde skal du sikre dig, at du og din konsulent etablerer klare mål, der er så specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsorienterede (SMART) som muligt.
  2. Skab de håndgribelige resultater, du ønsker. Etabler dine ønskede økonomiske og andre målbare resultater, såsom øget omsætning, årlige besparelser eller reduceret medarbejderomsætning.
  3. Bestem de immaterielle resultater, du ønsker. Sørg for, at din konsulent kender de immaterielle resultater, du ønsker at se, herunder forbedret moral, stærk implementering af forretningsværdier og øget kundetilfredshed.
  4. Mål fremskridt i hver fase. Mål dine måls fremskridt i hver fase af dit samarbejde.
  5. Evaluer KPI’er. Evaluer de fastlagte nøglepræstationsindikatorer (KPI’er) i slutningen af ​​din konsulents arbejde.
  6. Brug et konsulentspørgeskema. En konsulent kan levere et omfattende spørgeskema, der dækker hele virksomhedens økosystem og ønskede forbedringsområder i starten af ​​projektet, og så kan de tilbyde det samme sæt spørgsmål til sidst. På denne måde vil du nemt kunne sammenligne resultaterne, især når det kommer til immaterielle aktiver. 

For at evaluere konsulentens præstation kan det være nyttigt at besvare følgende spørgsmål: 

  • Blev KPI’erne opfyldt og leveret til tiden?
  • Var samarbejdsprocessen gnidningsfri, og var konsulenten lydhør og hjælpsom hele vejen igennem?
  • Forsynede de dig med de nødvendige færdigheder og ressourcer til at forbedre din virksomhed?
  • Hvad er de kortsigtede, mellemlange og langsigtede virkninger af deres arbejde? 
  • Hvad var dit ROI på konsulentydelserne?

Forretningskonsulent ofte stillede spørgsmål

Hvor meget koster virksomhedskonsulenter?

Konsulenter betaler ikke altid pr. time. Ifølge en undersægelse af konsulenthonorarer er disse nogle populære honorarordninger og procentdelen af ​​konsulenter, der favoriserer dem:

  • Per projekt – 31 %
  • Hver time – 24 %
  • Månedlig tilbageholdelse – 15 %
  • Dagspris – 13 %
  • Værdi- og ROI-baseret – 17 %

Ifølge undersøgelsen tjener 40,5% af konsulenterne op til $5.000 pr. projekt, selvom nogle tjener mere end $100.000 pr. projekt. Projektets størrelse, omfang og længde er afgørende for omkostningerne.

Forretningskonsulenter er en betydelig udgift, men deres feedback og planlægning kan hjælpe dig med at øge forretningen og øge indtjeningen, mens du eliminerer problemer og identificerer muligheder for at sikre fremtidig succes.

Hvordan måler du en virksomhedskonsulents ROI?

Du måler ROI ved at undersøge specifikke nøglemålinger for at bestemme konsulentens arbejde. De fleste virksomheder ser på deres nettooverskud i kvartalet, før de ansætter virksomhedskonsulenten og evaluerer derefter deres nettooverskud i det næste kvartal eller to efter at have implementeret konsulentens anbefalinger. Du bør fratrække omkostningerne ved rådgivningen, før du beregner ROI.

At overveje ROI er en afgørende del af at ansætte en virksomhedskonsulent. Hvis du betaler en virksomhedskonsulent mere end $5.000, vil du gerne se en etableret ROI efter projektet. Etablerede virksomhedskonsulenter bør være i stand til at vise deres tidligere ROI-data til potentielle kunder. 

Ifølge The Predictive Index valgte 27% af de adspurgte virksomheder  ikke at ansætte en konsulent, fordi konsulenten ikke kunne påvise ROI. Dette er den hyppigste årsag til, at virksomheder ikke bruger konsulentydelser, og det falder på konsulenten at bruge big data til at demonstrere tidligere ROI. 

Hvordan fastsætter du et budget for en virksomhedskonsulent?

At hyre en konsulent kan være en betydelig udgift. I betragtning af at gebyrerne varierer, er det vigtigt at etablere et realistisk og rimeligt budget. Overvej at sætte konsulentens omkostninger som en fast procentdel af dit samlede salg. For eksempel, hvis dit månedlige salg er 10.000 USD, er det muligvis ikke tilrådeligt at betale et månedligt konsulenthonorar på 5.000 USD, hvilket svarer til 50 % af din indtjening. Et gebyr på 5 % på 100.000 USD af omsætningen virker mere rimeligt. 

Hvis du etablerer klare faser for dit konsulentprojekt, kan du reducere omkostninger og risici ved at vurdere fremdriften på hvert trin. Hvis du for eksempel anvender konsulentens marketingekspertise til at bringe en række produkter på markedet, skal du evaluere deres indsats efter den første lancering og potentielt anvende den samme strategi på resten af ​​din produktlinje uden at have behov for fortsatte tjenester.

Mange konsulenter vil kunne hjælpe dig med at fastlægge dit projekts omfang og budget som en del af en gratis konsultation. Denne interaktion kan også hjælpe dig med at teste vandet og afgøre, om konsulenten er et godt match til dine forretningsbehov. 

Skal du ansætte en virtuel konsulent? 

Når du definerer dine konsulentprojektbehov og KPI’er, skal du bestemme, om arbejdet skal udføres på stedet, eller det kan udføres eksternt. At vælge en virtuel konsulent kan udvide den potentielle talentmasse, da du ikke ville være bundet til dit lokale marked. Derudover kan det reducere konsulentens omkostninger og sikre fleksibilitet. 

Når det kommer til nichespecialister, især i det digitale rum, kan fjernarrangementer, hvis de er klart defineret, være til gensidig fordel. Samtidig involverer noget konsulentarbejde at arbejde hands-on med dit team og er bedre egnet til personligt samarbejde.

Tip: Rådgivning til små virksomheder er en online forretningside du kan implementere hurtigt og nemt. 

Hvad er de almindelige fejl, man skal undgå, når man arbejder med en virksomhedskonsulent?

Flere almindelige fejl kan forhindre dig i at opnå succes i dit arbejde med en virksomhedskonsulent.

  • Automatisk ansættelse af den mest etablerede eller anerkendte konsulent: Selvom en dokumenteret track record, strålende anmeldelser og certificeringer alle er afgørende, når du vælger en konsulent, er det endnu mere afgørende at sikre, at deres erfaring er relevant for din branche og din forretningscase. Sørg for, at din valgte konsulent er bekendt med – eller endnu bedre, foran – relevante trends, teknologi og metoder.  
  • Ansættelse af en jack-of-all-trade: Et konsulent- eller konsulentfirma, der hævder at “ved det hele”, kan mangle nicheerfaring eller færdigheder, som du har brug for. Find en konsulent med fokuseret ekspertise, som har stor erfaring og kan hjælpe dig med dine specifikke behov. 
  • Behandling af en konsulent som en medarbejder: Det er vigtigt at behandle dine konsulenter som ligeværdige, med respekt for deres arbejdsstil, eksisterende arbejdsbyrde og tidsplan. De er muligvis ikke tilgængelige med kort varsel eller hopper på en opgave uden for det definerede omfang. De ved ikke alt om din virksomheds drift, og de vælger måske ikke at lægge overarbejde. De er der for at rådgive dig og forbedre din forretningsdrift, ikke blive endnu et teammedlem. Faktisk er deres eksterne perspektiv det, der gør konsulenter så værdifulde.
  • Ignorerer den skitserede handlingsplan: Det er konsulentens opgave at udarbejde et kort og sætte dig op til succes, men du og dit team er ansvarlige for at skabe forandring og implementere anbefalingerne. Hvis du ikke er villig til at “gå på tur”, når konsulentprojektet er slut, vil du ikke se værdien af ​​at engagere en virksomhedskonsulent.
  • Behandling af konsulentens forslag som absolut sandhed: Mens du betaler for og stoler på din konsulents ekspertise, er det vigtigt at reflektere over din egen oplevelse, anvende sund fornuft og behandle deres anbefalinger som nyttige retningslinjer snarere end et hårdt sæt regler. Vær ikke bange for at stille spørgsmålstegn ved deres forslag. Du kender din virksomheds ins og outs bedst og vil være den, der beskæftiger sig med de langsigtede konsekvenser af konsulentens anbefalinger.   

Hvordan ved du, hvornår du skal hyre en virksomhedskonsulent?

At hyre en virksomhedskonsulent er ikke en løsning, der passer til alle. Du skal evaluere din virksomhed på disse nøgleområder:

  • Menneskelige ressourcer
  • Forretningsstrategi
  • Operationer
  • Overholdelse og regler
  • Finansiel planlægning

Hvis din virksomhed kæmper på et af disse områder, er det en god idé at opsøge en virksomhedskonsulent, som er en verificeret ekspert. Hvis du bemærker et fald i overskuddet, som du ikke kan forklare, kan dette være endnu et tegn på, at det er tid til at hyre en virksomhedskonsulent, som kan udpege potentielle årsager til faldet og foreslå måder at afhjælpe dem på.