Det pres, som små og mellemstore virksomhedsejere står over for, kan være intenst. At starte, overtage eller lære at lede en virksomhed er svært nok, som det er, men sådanne ejere oplever også ofte, at de skal spille rollerne som VP Finance, Head of HR, Director of Sales, Marketing Specialist og mange flere, alle på en gang. Med så mange hatte at bære, kan små virksomhedsejere også hurtigt løbe tør for kapacitet og mental styrke. Faktisk er det at have ikke tid til at “gøre det hele” en af de største belastninger for ejere af små og mellemstore virksomheder, ifølge Forbes Magazine.
For små, mellemstore eller store virksomheder kan ansættelse af en konsulent være en enorm tidsbesparelse og et reelt aktiv for vækst, samtidig med at det direkte pres fra virksomhedsejere fjernes.
Konsulenter kan levere ekspertise og et objektivt øje til at hjælpe med at vejlede en virksomhed, med forskellige konsulenter med speciale i forskellige brancher og områder, herunder strategi og ledelse, drift, menneskelige ressourcer, økonomi, finansieringsmuligheder, IT og salg og marketing. Hvis du søger canadiske regeringstilskud eller løntilskud for at ansætte en virksomhedskonsulent, kan du se vores side for ansættelses- og træningsprogrammer for en filtrerbar liste over tilgængelige finansieringsprogrammer.
Ansættelse af en virksomhedskonsulent: Hvad er fordelene?
Konsulenter arbejder tæt sammen med virksomhedsejere og ledere for at hjælpe med at identificere udfordringer, tilbyde rådgivning og foreslå praktiske løsninger. Du kan måske tænke på konsulenter som læger, der diagnosticerer problemet og ordinerer et middel, der lindrer smerte. Fordelene ved at ansætte en strategikonsulent omfatter følgende:
Ekspertise
Konsulenternes hovedværdier omfatter deres viden, ekspertfærdigheder og indflydelse. Fordi konsulenter arbejder med en række forskellige virksomheder, kan de have en meget bredere og dybere viden om forretningstendenser, brancheudfordringer og nye teknologier og processer end interne medarbejdere.
Faktisk er konsulenter ifølge Harward Business School fundamentale i at formidle innovation og ny viden inden for deres brancher.
Omkostningsbesparelser
Når du hyrer en konsulent, betaler du kun for de tjenester, du har brug for, når du har brug for dem. Dette kan give betydelige besparelser i forhold til at ansætte en funktionær med samme ekspertise til at udføre lignende opgaver.
Ydermere kan konsulenter inden for flere områder –
lean, fremstillingsvirksomhed, proaktiv finansiering, finansiel planlægning osv. – identificere områder, hvor du i øjeblikket bruger mere, end du har brug for, og hjælpe dig med at reducere omkostningerne.
Tidsbesparelser
Konsulenternes erfaring betyder, at de allerede kender best practices. For eksempel kan en lean-konsulent se på en kundes fremstillingsproces og meget hurtigt identificere ineffektivitet. Med en konsulent er der ingen grund til, at virksomhedsejere genopfinder hjulet eller taber værdifuld tid til noget, der kan udføres af en ekspert entreprenør.
Objektivitet
Konsulenter giver en nyttig afstand til forretningsmæssige udfordringer; de er ikke følelsesmæssigt investeret i driften på samme måde, som virksomhedsejere er, og de kan lettere identificere og håndtere udfordringer, uanset om problemet er implementering af en ny teknologi eller fuldførelse af en fusion eller et opkøb.
Konsulentens objektivitet kan især være vigtig i familiedrevne virksomheder, hvor dynamikker kan være følelsesmæssige og kerneproblemer sværere at diskutere.
Tilpasning
Konsulenter tilbyder ikke en one-size-fits-all-løsning. Deres værdi kommer i at lære om hver enkelt kundes forretning og mål og skræddersy rådgivning og strategirådgivning til de specifikke udfordringer, som virksomheden står over for.
Denne tilpasning betyder, at en konsulents løsninger er meget mere effektive end generiske rådgivningstjenester. For eksempel kan en statsstøttekonsulent vælge finansieringsprogrammer, som din virksomhed klart er berettiget til og har størst chance for at få succes med.
Usikker på at ansætte en virksomhedskonsulent?
På trods af fordelene ved virksomhedskonsulenttjenester kan nogle virksomhedsejere være forsigtige med at engagere dem. En forsker har klaget over, at konsulenter “ville låne vores ur for at fortælle os, hvad klokken er.” Det vil sige, at nogle virksomhedsejere kan føle, at konsulenter ikke kan fortælle dem noget, som de ikke allerede ved. Andre virksomhedsejere og ledere kan afvise konsulenter på grund af ubehag ved at dele virksomhedens problemer med en udenforstående.
Begge bekymringer kan dog afhjælpes ved at vælge den rigtige konsulent til din virksomhed, en hvis ekspertise vil gøre en reel forskel for din virksomheds vækst.
Valg af den rigtige konsulent
Vælg en konsulent med dokumenterede resultater. Du kan måske tale med andre virksomhedsejere og ledere i din cirkel og se, om du kan få en anbefaling.
Du kan også grave i potentielle konsulenters baggrunde gennem deres hjemmesider og sociale medier. Hvem har konsulenter arbejdet for, og hvad er deres uddannelsesbaggrund? Hvor længe har de været i erhvervslivet? Sådan information vil være med til at sikre, at din valgte konsulent er en kvalificeret ekspert, som vil give konkrete resultater.
Når du vælger din konsulent, skal du også huske, at de bedste konsulenter opfylder både de tekniske og psykologiske behov hos deres kunder.
For eksempel bør dine statsfinansieringskonsulenter ikke kun forstå finansieringsprogrammer, men besidde skarpe projektledelsesevner ; din ideelle IT-konsulent bør ikke kun have en dyb forståelse af den relevante hardware og software, men også have fremragende kommunikationsevner.
Vi har identificeret følgende yderligere centrale bløde færdigheder for konsulenter:
- Kapacitet til kognitivt at indsamle, syntetisere og analysere information om en virksomhed
- Empati for klientens situation
- Diskretion omkring kundens drift
- Tilpasning til klientens omstillingsparathed og tilgængelige ressourcer
- Evne til at “læse” klientens omgivelser og passe ind
Konsulenter bør forstå dine motiver for at engagere dem og bør gribe konsulentarbejdet an som et partnerskab. Udvikling af dette partnerskab kan være nøglen til, at en virksomhedsejer sparer tid og penge og reducerer stress og samtidig positionerer virksomheden for lang levetid og succes.